måndag 16 maj 2011

What can I do? Plenty, sister!

För ett tag sedan läste jag en gammal klasskompis facebook-status. Den löd typ "sorry killar, men ibland är ni helt värdelösa" eller något liknande. Hennes bror kommenterade "feminist", som om det är en förolämpning eller ett skällsord. Hon svarade "vadå feminist?!" som om det är en förolämpning eller ett skällsord.

Ibland när jag uttrycker vissa av mina åsikter får jag frågan "vadå, är du feminist?!" och frågan ställs såklart med rynkad näsa och skeptisk blick. Jag förstår inte frågan eller varför den ställs med en så misstrogen och äcklad min. Det är väl klart att jag är feminist!

Här skulle jag vilja citera min vän Erik:
Tycker du att ett orättvist förhållande mellan kvinnor och män, med kön som grund, föreligger? Om ja, vill du att detta förhållande bör/ska ändras? Om ja, feminist.

Så... Vadå, är du inte feminist?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar