söndag 17 juli 2011

Anything you can do, I can do better

Okej, ett svenskt VM-brons i fotboll! Sitter ju fint! Men hallå, vad håller jag på med? Här sitter jag och skriver fotboll, som om det var riktig fotboll jag pratade om, när jag i själva verket syftar på damfotboll!

När folket började spela fotboll antar jag att det bara var män som spelade och när kvinnor sedan så småningom också började spela så benämndes detta som damfotboll, medan herrfotboll fortsatte kallas enbart fotboll.

På den tiden rådde nog en annan syn på män och kvinnor, men idag, år 2011, när damlandslaget tar brons och herrlandslaget inte ens spelar i VM, är det då inte dags att jämställa benämningarna, antingen genom att kalla det damfotboll och herrfotboll, eller varför inte bara fotboll? Tycker du om själva sporten bör du skita i vem som spelar. Både män och kvinnor bjuder på bra fotboll. Bevisligen.Bild från sydsvenskan.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar