fredag 13 april 2012

Let me tell you 'bout hard! work Minimum wage with a baby on the way

Blondinbella tycker ju det är självklart att vi ska jobba till 75. Vilket innebär att hon har 55 år kvar. Dessutom tjänar hon väl så mycket pengar på sin blogg att hon kan lägga ner allt annat hon håller på med och leva på att blogga. Jag kan också blogga tills jag är 75.

Varför tror rika, unga människor med kul och högavlönade jobb att de fattar hur det är att jobba hårt? Testa att vara ensamstående, medelålders mamma, gå upp klockan fem för att hinna med städjobbet innan man arbetar med barn från åtta till fyra och sedan direkt till jobbet som personlig assistent där man jobbar natt. Det är inget man vill hålla på med tills man är 75. Det är inget man vill hålla på med, punkt.

Känns det logiskt att ta CSN-lån och utbilda sig istället? Leva på 8767 kr i månaden under flera terminer, behöva sommarjobba (vilket man måste börja med i april för att få ut sin timlön i slutet av maj, då man bara får halvt CSN) och aldrig kunna ta semester för att kunna vara med sina lediga barn?

Men då får man ju jobba extra hårt under en period så att man sparar ihop pengar som kan finansiera ens ledighet! säger du då. Aha, säger jag, du menar pension?

Vi kan inte prata om att jobba till 75 förrän alla får en ordentlig lön, förrän alla har ett heltidsjobb, förrän människor slipper slita ut sina kroppar, förrän arbeten är säkra för arbetarna, förrän arbetsdagen kortats ner till 6 timmar och så vidare. Fixa det, Freddie, så kan du komma med dumma förslag sen.

Ja, jag skulle egentligen bara länka till två artiklar, men så blev jag arg när jag började skriva. Här är artiklarna i alla fall:
http://debatt.svt.se/2012/02/09/isabella-lowengrip-sjalvklart-ska-vi-jobba-till-75/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar