onsdag 17 augusti 2011

Blondinbella

Sitter här och försöker komma ikapp lite efter att ha varit relativt avskärmad i en hel vecka. Stöter såklart på någonting som gör mig väldigt upprörd. Here goes.

Blondinbella, känd bloggerska, fick för ett tag sedan hem ett brev på posten. Personen som skrivit det skrev, i stora drag, att han skulle knulla henne utan kondom och om hon vägrade så skulle han stycka henne. Hela brevet kan ni läsa här.

Så, Isabella gör en polisanmälan. Och det som gör mig upprörd är uttalandet från polisen, angående Isabellas ärende. Han/hon tycker nämligen att unga bloggerskor bör ta sig en rejäl funderare innan de exponerar sig själva i sociala medier. Underförstått: skyll dig själv.

Jag tänker inte gå in på olika sätt att exponera sig eller vad som antyds i uttalandet, den här typen av ofredande är inget man ska skylla sig själv för.

Det finns mängder av offentliga personer, utöver alla bloggare i världen. Politiker, skådespelare, artister och så vidare. De både exponeras och exponerar sig i media och många av dem har blivit utsatta för mordhot, sexuella trakasserier och annat otrevligt. Ska de också skylla sig själva? Ta en ordentlig funderare? "Jag kanske inte ska satsa på att förändra landet/leva ut min dröm som sångerska.. Det kan ju trigga någon till att vilja döda eller våldta mig.."

Och icke att förglömma alla de "vanliga" människorna som råkar ut för samma saker! Ska de också skylla sig själva? Ja, de borde absolut ta sig en funderare innan de... vadå?

Den här typen av ofredande måste sluta skyllas på offren! Det är år 2011, har vi inte kommit längre än "hon kanske inte skulle haft så kort kjol då.."?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar