torsdag 18 augusti 2011

"Kommunismen lever vidare"

Igår satt jag vid Sydsvenskans hemsida och på listan över "mest läst just nu" fann jag en artikel med titeln Kommunismen lever kvar. Ooh, tänkte jag och klickade mig in på den.

Artikeln i fråga är skriven av EU-minister Birgitta Ohlsson, Folkpartiet. När jag först såg rubriken tänkte jag att den hade skrivits i samma anda som PUNX NOT DEAD sprayas vid tågrälsen, men riktigt så var inte fallet. Birgitta Ohlsson tycker nämligen att det är fruktansvärt att så många fortfarande lever under kommunismens förtryck och att så många, varje dag, kämpar för att komma ur diktaturens grepp. Vänta lite, tänkte jag. Ska hon inte skilja på de två begreppen?

Det skulle hon inte, så jag får väl hjälpa henne med det.

Kommunism betyder gemensam och det är precis vad den står för, att vi gemensamt ska äga produktionsmedlen i vårt samhälle och att resultaten ska fördelas jämnt åt alla. Visst låter det ganska trevligt? Att vi skulle leva som ett totalt enat folk, ta hand om den svage och vara mer ekonomiskt jämlika (välkommen till klasshatmånad). Det är ganska enkelt.

Diktatur däremot är när en person eller en liten (icke av folket framröstad) grupp styr. Invånarna har ingen som helst makt. Detta är också ganska enkelt.

Kära EU-minister Birgitta Ohlsson, Folkpartiet, vilken av dessa två är det egentligen som står för förtycket? Vilken av dem är det egentligen som mördar människor och framför allt, tycker du verkligen att du kan använda dem som synonymer?

Nej. Försök igen.

1 kommentar:

  1. Något som jag blir väldigt förvånad över när jag läser det här är att jag faktiskt har hittat en kommunist som kan stava.

    SvaraRadera