fredag 26 augusti 2011

We don't need no education

Jag fick en ganska spännande kommentar på mitt senaste inlägg. Någon som jag inte känner hade skrivit att han var förvånad över att han hade hittat en kommunist som kunde stava (undertecknad, antar jag). Nu delar jag visserligen inte uppfattningen att kommunister inte kan stava men jag måste ju ändå fundera vidare kommentaren.

Det som antyds är, för mig, att kommunister och vänsterfolk oftast inte är lika välutbildade som borgarna. I det verkliga livet vill jag inte generalisera så, men i det här inlägget låtsas vi att det är så: borgerliga väljare har uteslutande högre utbildning än kommunister.




Om man skaffar sig en hög utbildning kan det, med ganska stor sannolikhet, leda till att man får ett högavlönat jobb. Får man hem en fet lönecheck varje månad kan man säkert ledas till att tänka att det vore skönt att inte betala någon skatt. "Varför ska jag betala in skatt som andra sedan kan ta del av? It's every man for himself och eftersom jag tjänar så bra så har jag råd att betala för allt jag behöver". Jag anser att man glömmer två väldigt viktiga saker om man tänker så:

1. Lite extra pengar i plånboken varje månad räcker inte så långt om ingenting kan vara det minsta skattefinansierat. Då får du plötsligt betala fruktansvärt mycket mer för ett besök hos tandläkaren.

2. Det finns fler människor än du.




Och någon som är lågavlönad har en större förståelse för hur det är att vara fattig och behöva hjälp från staten, och vet hur fruktansvärt jobbigt det blir om man blir sjuk. Då kan man tycka att det låter väldigt solidariskt att vi alla lägger vad vi kan i en gemensam pott som sedan fördelas efter behov.




Som sagt: en grov generalisering och en grov förenkling. Jag tror att det fungerar såhär i vissa fall, men inte i alla. Jag känner en hel del människor med flera års högskolestudier, med medel- eller hög lön, som röstar rött.



Det är också spännande att vi har så olika lön. Hur mycket skiljer det egentligen mellan en sjuksköterskas lön och en läkares? "Men åh", skulle ni kunna säga, "läkaren har ju högre utbildniiiing, läkaren kan ju själv göra det som sjuksköterskan gööööör." Men, säger jag då, det är ju sjuksköterskan som gör det. Om läkaren skulle behöva göra det själv skulle det bli väldigt mycket mer jobb. På så vis är de ju beroende av varandra.



Eller städaren som gör rent på VD:ns kontor. VD:n är väl fullt kapabel att städa själv. Men det är städaren som gör det. På så vis är de ju beroende av varandra.


Grejen är att vi alla är en del i den stora mekanismen, oavsett vad vi gör. Glöm aldrig det. Du skulle inte fungera utan de andra. De andra skulle inte fungera utan dig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar